Range Rover

Range Rover: met flair door de modder

De Range Rover ‘Classic’

Het ontstaan van de Range Rover was een zeer belangrijke stap voor Rover: met deze 4×4 stationwagen werd een extra markt aangeboord. Al vroeg in de ontwikkelperiode van Land Rover waren er ideeën om 4-wiel aandrijving ook in personenauto’s te introduceren, maar technische uitdagingen en financiële beperkingen hielden dat tegen. De ideeën om dit voertuig te baseren op een 100-inch wielbasis en ladderchassis kwamen in 1965 tezamen met de mogelijkheid om in de USA de licentie voor een 3,5 liter V8 benzinemotor te kopen. Ontworpen als personenauto, zou het voertuig permanente 4-wiel aandrijving, schijfremmen en schroefveren moeten krijgen en een inspirerende styling (qua comfort diende het niet veel te verschillen met een Rover P6). Initieel ging men uit van een 2-deurs versie omdat men bang was dat een 4-deurs versie niet voldoende torsiestijfheid zou hebben voor terreinrijden. Het ingenieurs- & designteam kende in het begin slechts 1 4×4 expert; de rest van het team kwam van de afdeling personenauto’s! Eind jaren ’60 werden de eerste prototypen ontwikkeld, werd de V8 motor aangepast en werd er veel getest op het Britse landgoed ‘Eastnor’. Voor de eerste keer in de geschiedenis van Land Rover werden er zelfs klimaattesten uitgevoerd (Noorwegen en Marokko)!

In de zomer van 1970 kwamen de eerste 2 deurs versie op de markt, enkel verkrijgbaar met een 130 PK V8 benzinemotor. Het voertuigtype trok inderdaad een nieuw publiek aan, maar dat publiek kreeg toenemende comfort en luxe-eisen. De Range Rover evolueerde daarom gestaag naar een luxere variant: meer tapijt in de auto, hoofdsteunen, stuurbekrachtiging (1975), 5-versnellingsbak (1981), automaat (1982) en vanaf 1981 in speciale ‘In Vogue’ luxe varianten. Er was echter initieel onvoldoende geld en productiecapaciteit om een 4-deurs versie te maken of een dieselvariant. Beiden werden overgelaten aan andere bedrijven, zoals het Zwitserse Montiverdi (4-deurs variant vanaf 1980) en het Britse Janspeed (Italiaanse VM diesel vanaf 1983). Een jaar later ging Land Rover zelf een 4-deurs variant aanbieden; binnen enkele jaren werden er vnl. 4-deurs varianten verkocht. In 1986 leverde Land Rover formeel de VM dieselvariant, in 1992 werd die vervangen door de 200TDI (uit de Discovery) en in 1994 door de 300TDI (idem).
Intussen werd de Range Rover bij zoveel mogelijk avontuurlijke evenementen ingezet, teneinde te bewijzen dat het ook een echt terreinvoertuig was. In 1972 voeren Range Rovers een expeditie uit van Noord- naar Zuid-Amerika (o.a. overbruggen van de ‘Darien Gap’), in 1981,1982 en 1987 deden Range Rovers mee aan de Camel Trophy, etc.

Vanaf 1987 werden Range Rovers pas verkocht in de USA, uiteraard alleen als automaat en met een inmiddels tot 3,9 liter vergrootte V8 injectiemotor.

Gedurende de eerste jaren waren enkele Britse bedrijven gespecialiseerd in het verlengen van de 100-inch Range Rover, veelal tot een 110-inch, danwel een 6-wiel militaire brandweer versie. Vanaf 1992 bood de Land Rover fabriek de luxe LSE-variant aan, met een wielbasis van 108-inch; naast de normale Range Rover van 100-inch. De laatste paar jaren van de productie werden Range Rovers ‘Classic’ genoemd, om ze te onderscheiden van de inmiddels beschikbaar gekomen vervanger, de ‘P38’. Productie van de Range Rover Classic wordt in 1996 gestaakt na een totale productie van 317.615 eenheden.

Range Rover type ‘P38A’

Het Range Rover type ‘P38A’ is volledig door Britten ontworpen, ondanks het feit dat de verkoop plaatsvond vanaf 1994 onder inmiddels eigenaar BMW. ‘P38A’ refereert naar de projectnaam, die weer gebaseerd is op het gebouw in Solihull waar het projectteam kantoor hield. De V8 benzinemotor was behouden, de 2,5 liter 4-cilinder dieselmotor werd bij de ‘P38A’ vervangen door een 134 PK BMW 6-cilinder. De ‘P38A’ had heel veel elektronica, wat in de praktijk ook allemaal stuk kan gaan… Het chassis was nu standaard op 108-inch gebracht en het voertuig gebruikte luchtvering! Om terreinwaardig te blijven werden echter nog steeds starre assen gebruikt (vs. onafhankelijke wielophanging bij personenauto’s). Dit voertuigtype was inmiddels erg luxe maar werd in het gebruik geplaagd door nogal wat kinderziektes. Er werd dus vrij snel gewerkt aan een waardige opvolger.

Range Rover type ‘L322’

De derde generatie Range Rover kwam beschikbaar eind 2001 (modeljaar 2002). Ontworpen met hulp van BMW werd het in de markt gezet door de nieuwe eigenaar Ford. ‘L322’ is de Ford project-naam. Naast aandacht voor luxe en techniek was er ook veel aandacht voor bouwkwaliteit: de derde generatie was meer een revolutie dan een evolutie. Feitelijk geen ladderchassis meer, de oude V8 had afgedaan (en vervangen door moderne BMW motoren), alleen maar leverbaar als automaat en onafhankelijke wielophanging. Maar met behoud van volledige terreinwaardigheid, ondersteund door bewezen elektronica zoals Hill Descent Control (gelanceerd in de Freelander). De wielbasis was vergroot naar 113-inch.

Aankoop van een Range Rover, waar op te letten?

Oudere Range Rovers (de ‘Classics’) hebben een slechte naam bij de RDW omdat er nogal eens mee gerommeld is. Het is blijkbaar voor sommige verkopers en/of bezitters geen probleem om met het belastingtechnisch behoud van de klassieker status een modernere motor of zelfs carrosserie te plaatsen. Dat geeft een vergroting van comfort, zonder wegenbelasting te hoeven te betalen. Dit is echter veelal ‘omkatten’ en strafbaar. Bovenstaande historiebeschrijving kan potentiële kopers helpen bij het bepalen of de Range Rover van hun dromen een originele is. Dus: welk type V8 zit er in (3,5 liter, 3,9 liter, etc.) en vanaf welk jaartal was een 4-deurs leverbaar?

Zie voor meer Range Rover gegevens en data de Range Rover Trust